Färga med te


Idag fick jag för mig att jag skulle prova att färga ett amningslinne med hjälp av te. Beige passar mycket bättre än kritvitt i min basgarderob! Tänkte dela med mig av resultatet.


Jag hällde kokande vatten och massor av löst te i en skål. När det hade svalnat tryckte jag i linnet och lät det ligga en timme eller så då jag rörde om ibland. Efter det blev det en tur i tvättmaskinen.



Resultatet: Beige! Och det håller! Tyvärr blev det lite flammigt, men det ska jag försöka förhindra nästa gång genom att förbättra tekniken genom att:
- använda en sil till allt te och ta bort det innan tyget åker i
- större skål  det blir lättare att knåda tyget
- knåda/röra tyget mycket mer ofta



Ändå roligt att prova. Kan tänka mig att det skulle kunna vara någonting om man har en vit spetsbehå som börjar bli lite missfärgad. Återkommer om jag provar det igen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0